ماشین آلات تولید و فرآوری تخمه
مشخصات و قیمت انواع گوشی های موبایل به همراه امکان خرید آنلاین زیر قیمت بازار

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

ماشین آلات تولید و فرآوری تخمه
نویسنده : khashayars تاریخ : جمعه 6 ارديبهشت 1398

ماشین آلات تولید و فرآوری تخمه

تخمه آفتاب­گردان یکی از دانه­های پرمصرف بین ما ایرانیان است که امروزه تولید و فرآوری این تخمه­ها به علت مصرف بالا و آسانی فرآیند بسیار گسترش یافته است. شما برای تهیه­ی تخمه­های خام آفتاب­گردان تنها کافی است چند دانه تخمه را داخل خاک بکارید و منتظر بمانید. پس از چندی گل آفتاب­گردان به سادگی و زیبایی هرچه تمام­تر سر از خاک بیرون آورده و تنها با آبیاری مناسب و بدون نیاز به تکنیک خاصی می­توانید حجم انبوهی از آن­ها را در زمین خود داشته باشید. پس از آن با داشتن چند دستگاه ساده و راه­اندازی یک خط تولید تخمه در یک کارگاه کوچک، می­توانید تخمه­های بوداده و طعم­دار خود را مطابق با سلیقه­ی تمامی آحاد جامعه به بازار عرضه کنید. تولید و فرآوری تخمه علاوه بر تامین نیاز بازار به خصوص در کشور ما که طرفدار زیادی هم دارد، می­تواند تا حد خود به افزایش اشتغال در کشور کمک کرده و سر سفره­های ایرانی نان بیاورد.

مراحل تولید

تولید و فرآوری دانه­های تخمه آفتاب­گردان و همچنین انواع دیگر تخمه­ها، دارای مراحل مختلفی است که در دستگاه­ها متنوع خط تولید انجام می­شود. به طور کلی این مراحل را می­توان به دو دسته­ی مختلف تقسیم کرد.

تمیزکاری یا Seed cleaning: مرحله­ی اول شامل تمیزکاری و جداسازی تخمه­هاست. در این مرحله، سایز دانه­ها و میزان تراکم آن­ها یا در واقع توپر یا توخالی بودن آن­ها اندازه­گیری و مشخص شده و دانه­ها بر این اساس جدا می­شوند. جداسازی دانه­ها بسته به تمایل و درخواست مشتری شما می­تواند شامل دستگاه­های ساده صرفا جهت جدا کردن دانه­ها نامرغوب بوده یا شامل چندین دستگاه تولید تخمه جهت جداسازی و سایزبندی دقیق دانه­های تخمه جهت مصارف صادراتی باشد. همچنین در این فرآیند دانه­های نامرغوب از بقیه­ی دانه­­ها جدا شده و وارد ضایعات می­شوند. دانه­های مرغوب باقیمانده جهت انجام سایر عملیات­ها، وارد مرحله­ی بعد می­شوند.

فرآورش یا seed treating: این مرحله شامل چند مرحله از عملیات­های مختلف بوده و تخمه­ها مرغوب و دارای سایزها و تراکم­های یکسان و یکنواخت را تا مرحله­ی بسته­بندی و فروش آماده می­کند. دانه­های آفتاب­گردان معمولا در دمای پایین خشک شده و در درجه حرارت بالا پخته می­شوند. حرارت­دهی در هر یک از این دو بخش می­تواند از طریق گاز طبیعی مایع یا بخار آب باشد. بسته به پارامترهای کنترل­کننده­ی فرآیند، با استفاده از تنظیم شیر بخار آب می­توان درجه­ حرارت اولیه مورد نیاز را به دستگاه اعمال کرد.

ساختار و عملکرد خط تولید و فرآوری تخمه آفتاب­گردان:

خط چندمنظوره­ی پخت دانه­های آفتاب­گردان شامل بخش­های خوراک­دهی، پخت، خنک­سازی، بخش مواد و  بخش لرزاننده یا ویبراتور است. تمامی این بخش­ها به صورت عایق و ایزوله بوده که باعث می­شود بهداشت مواد تولیدی رعایت شده و محصول سالم به دست مشتری برسد. بخش پخت، شامل اجزائی مانند خوراک­دهی و ورود دانه­های تخمه آفتاب­گردان، دستگاه پخت یا بو دادن تخمه­ها، و همچنین دیگر دستگاه­ها و ماشین­آلات لازم است. یک خط تولید مناسب باید دارای طراحی انسانی، کاربری آسان، بازده تولید بالا و هدررفت یا اتلاف انرژی کم باشد. در این صورت است که شما می­توانید در بازار پرتراکم و رقابتی امروز، گوی سبقت را از رقبای خود بربایید. پس علاوه بر هزینه­ی خرید خط تولیدتان، به موارد ذکر شده نیز توجه کنید. همینطور دستگاه­های خط تولید شما باید دارای جنس مرغوب بوده و حداقل نیاز به هزینه­های تعمیر و نگهداری را داشته باشند.

پس از پخت تخمه­های آفتاب­گردان، شما می­توانید با طی مراحل طعم­دهی تولیدات خود را به دست مصرف­کننده برسانید، و یا این که دانه­های پخته آفتاب­گردان را جهت تولید کره دانه­ی آفتاب­گردان وارد مراحل دیگری کنید. هر دوی این بیزینس­ها، از جمله کسب و کارهای پرسود در زمینه تخمه آفتاب­گردان هستند که بسته به منطقه­ی جغرافیایی خود و شرایط بازار می­توانید یکی یا حتی هر دو را به عنوان بیزینس خود انتخاب کنید.

شرح مراحل:

پوست­کن: این ماشین پوست تخمه­ها را از دانه­های داخل آن­ها جدا می­کند. اگر این دستگاه دارای یک الک باشد، به آن پوست­کن یا scalper و اگر دارای دو الک باشد، به آن تمیزکننده­های سخت یا rough cleaners گویند. این دستگاه دارای صفحه­ی لرزاننده یا چرخنده بوده به طوری که به پوست­های جداشده از دانه­ها اجازه­ی عبور و جداسازی را بدهد.

مرحله پخت: در این دستگاه دما با استفاده از گاز طبیعی یا از طریق تماس بخار آب با دانه­های آفتاب­گردان، به تخمه­ها اعمال شده و تخمه­ها پخته می­شوند. اگر جهت گرمادهی از بخار آب استفاده شود، پس از آن لازم است تا تخمه­ها در حرارت کم خشک شوند تا بخار آب میعان شده روی سطح آن­ها از بین رفته و عمر مفید آن­ها افزایش یابد. پس از پخت اگر تمایل داشته باشید که تخمه­ی بوداده به بازار عرضه کنید، تخمه­ها باید وارد دستگاه دیگری شده و بوداده شوند.

مرحله طعم­دهی: در این مرحله طعم­دهنده­های مختلف از جمله نمک، فلفل، سرکه، آبلیمو یا دیگر طعم­دهنده­های مورد نیاز به تخمه­های آفتاب­گردان اعمال شده و تخمه­ها طعم­دار می­شوند. دقت کنید که در کسب و کار شما، در کنار رعایت بهداشت و مناسب بودن هزینه، طعم و مزه تولیدات شما مهم­ترین عاملی است که مشتری­ها را به سمت خرید از شما سوق می­دهد. بنابراین باید دقت لازم را در این مرحله به کار بندید. همچنین یکی از مهم­ترین مراحلی که می­توانید در آن با استفاده از ابتکار و خلاقیت، محصول جدیدی به بازار عرضه کرده و جای خود را در بازار پیدا کنید همین مرحله است.

خشک کن: در این مرحله نیاز است تا رطوبت ناشی از مرحله­ی طعم­دهی که ممکن است روی سطح تخمه­های آفتاب­گردان یا دیگر تخمه­های شما ایجاد شده باشد، از آن زدوده شود. این مرحله معمولا با عبور هوا از لابه لا و روی تخمه­ها انجام می­شود تا علاوه بر زدودن رطوبت ناشی از مرحله­ی طعم­دهی، حرارت ناشی از مرحله­ی پخت را هم از بین برده و تخمه­ها را خنک و آماده­ی بسته­بندی کند.

بسته­بندی: آخرین مرحله از مراحل بیزینس شما، مرحله­ی بسته­بندی است. این مرحله اگرچه ساده به نظر می­رسد، ولی یکی از عوامل مهم در افزایش فروش شماست. بسته­بندی باید کلیه اطلاعات لازم از قبیل نام محصول، تاریخ تولید و انقضا، قیمت، طعم محصول بسته­بندی شده، ترکیبات موجود در آن، میزان مواد معدنی و کالری و دیگر اطلاعات لازم را به مشتری منتقل کند. علاوه بر آن باید چشمگیر بوده و با ایجاد حس خوشایند در مشتری، او را به سمت خرید محصول شما از میان سایر محصولات مشابه موجود در فروشگاه سوق دهد.

منابع:

http://agritech.tnau.ac.in/seed_certification/seed_processing_equipments.html

https://ir.library.msstate.edu/bitstream/handle/11668/13892/1972-05-GreggPlanning.pdf?sequence=1&isAllowed=y

http://www.kuipers.nu/nuts-and-seeds

 

 

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و سایتی که لینک آن درون متن قرار گرفته عهده دار مسئولیت می باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.